Handreiking: Zo zet je een campagne effectief in tegen straatintimidatie
Veel gemeenten zetten publiekscampagnes in om straatintimidatie tegen te gaan. En dat is niet zo gek: campagnes bereiken veel mensen en laten zien waar jouw gemeente voor staat. Maar werken ze ook echt tegen straatintimidatie? Dat is niet vanzelfsprekend, maar het kán wel. De nieuwe handreiking ‘Zo zet je een campagne effectief in tegen straatintimidatie’ laat zien hoe.
De handreiking helpt gemeenten bij het maken van keuzes die bijdragen aan een succesvolle campagne. Dat begint met het begrijpen van het probleem: wat is straatintimidatie, wie krijgen ermee te maken en waarom gebeurt het? Traditionele opvattingen over mannelijkheid, groepsdruk, alcohol en gebrek aan empathie spelen hierbij een rol en het is belangrijk om hier in je campagne rekening mee te houden.
Welk gedrag wil je zien?
Daarna ga je aan de slag met het bepalen van je campagnestrategie: wat wil je bereiken, welke doelgroep wil je aanspreken en wat zijn hun drijfveren en weerstanden? Welk gedrag wil je zien? De handreiking laat zien wat een campagne wél en niet kan bereiken, hoe je de campagne verankert in breder beleid en hoe je voor draagvlak binnen de gemeente zorgt.
Als het doel en de strategie eenmaal vaststaan, is het verleidelijk direct met de campagne aan de slag te gaan. Dat is echter een veelvoorkomende valkuil. In de handreiking lees je hoe je die voorkomt door de juiste campagnetechnieken te kiezen. Een campagne bestaat altijd uit meerdere lagen, die elk een eigen doel hebben. Een bekend model hiervoor is het See, Think, Do, Care-model.
- See: bewustwording creëren
- Think: overweging stimuleren
- Do: aanzetten tot actie
- Care: betrokkenheid versterken
De handreiking laat zien hoe je dit model gebruikt, met de verschillende fasen van de ‘Ben je oké?’-campagne als voorbeeld.
Do’s en don’ts
Met een duidelijk doel, een doordachte strategie en de juiste technieken op zak, ben je klaar om je campagne vorm te geven. Hoe je dat concreet aanpakt, verschilt per situatie. Er is niet één ‘juiste’ methode, meerdere aanpakken kunnen goed werken. Wel zijn er een paar do’s en don’ts die eigenlijk voor elke campagne gelden. Deze vind je overzichtelijk uitgewerkt en de handreiking sluit af met een interview rechtstreeks uit de praktijk. Maartje Puts stond aan de wieg van de succesvolle campagne ‘Ben je oké?’ en deelt geleerde lessen.
Bekijk de handreiking hier of download hem onderaan de pagina.
Deel via:
Voor meer informatie of vragen over dit onderwerp kun je contact opnemen.